FAQ – Vanliga frågor och svar

Kan närstående använda systemet åt mig utan att jag är på plats?


Ja det går bra men kontakta först ditt försäkringsbolag och kontrollera att din flygansvarsförsäkring gäller.

Är det okej att drönaren flyger utanför mina tomtgränser?

Ja det är okej men kontrollera att du inte befinner dig i ett område med tillfälligt eller permanent flygförbud via drönarkartan.se.

Drönaren landade utanför stationen

Kontakta Drönarstation support för en fjärrstyrd felsökning av problemet.

Drönaren kraschade i marken eller föremål när den skulle landa

Kontakta Drönarstation support för en guidad kontroll av drönarens propellrar och kamera

Drönaren ville inte landa utan hovrade bara över stationen efter uppdrag

Kontrollera att du har flugit under normala väderförhållanden. Det finns ett säkerhetssystem inbyggt för att drönaren inte ska krascha på vägen ner om den skulle få en kraftig vindby vid nedstigning. Den inväntar godkänt tillfälle.

Om det var vindstilla när det skedde, kontakta Drönarstation AB

Ecoflow River 2 batteriet laddas ej.

• Starta om batteriet. Håll inne strömknappen i 3 sekunder tills displayen stängs av.
• Ta ut batteriet och koppla ur laddkabeln från solpanelen och återmontera det.
• Flytta stationen till en plats med mer sol. 
• Kontrollera att det är rent på solpanelen.
• Stödladda det till 100% i 230v uttag.

Drönaren laddas ej.

• Kontrollera att laddkabeln är korrekt monterad.
• Kontrollera att laddkabeln ej är skadad. Byt laddkabel vid behov.
• Kontrollera enhetens batteri, se separat instruktion för DJI Mini 3. Byt batteri vid behov.
• För vidare felsökning, se separat instruktion för DJI Mini 3.
• Kontrollera batterinivån på huvudbatteriet Ecoflow River 2.
• Om drönaren har blivit helt uttömd på batteri, ladda det genom 230v uttag med usb C-usb till usb-C kabel.

Flygappen startar ej

 • Kontrollera att fjärrkontrollen är startad.
• Kontrollera att datorplattan är ansluten till fjärrkontrollen. Kontrollera kabeln som ansluter datorplattan till fjärrkontrollen. Byt vid behov.

Drönaren vill inte lyfta trots att appen är igång

• Kontrollera att det är dag, drönaren behöver ljus för att godkänna flygning
• Kontrollera att drönaren slutat söka efter satelliter, om den inte slutar söka så kontrollera att flygväder via UAV Forecast appen är godkänt.
• Starta om drönaren, kontrollera att alla propellrar rör sig vid start.

Datorplattan startar inte.

• Kontrollera att datorplattan är laddad. Ladda datorplattan vid behov. Skärmen ska starta om man trycker på strömknappen på paddan när den är igång.
• Håll inne strömknappen i 5 sekunder och se om det händer något på skärmen. Om inte, ladda datorplattan.

Det finns ikoner som varken är på döda eller fallna träd i kartappen


• Bildanalysen kan ha fel. Till Exempel om lövträd inte har blommat ännu kan de misstolkas för döda granar. Markera som kontrollerad i appen och kontakta Drönarstation AB om det är 3 eller fler ikoner i en karta.

Det finns döda eller fallna träd som saknar ikoner i kartappen.

• Kontrollera att flygningen genomfördes mellan 15 april och 15 september. Det är då analysen av flygningen görs automatiskt.

Fann du ej svaret du sökte? Skicka frågan till jim@dronarstation.se så svarar han dig inom kort!